דרך התלאות ושיטת התשה -  דירה מקבלן -  ליקויי בניה בדירה וליקויי בניה בבית משותף

משרדנו עוסק בתחום ליקויי הבניה מעל 12 שנים ואנו מביאים לכם טיפים חשובים שאספנו במשך השנים במסגרת הטיפול בתיקי ליקויי בניה. 

    

אתם מתרגשים מהודעתו של הקבלן שהדירה שרכשתם מוכנה סוף סוף. קובעים אתכם מועד למסירת הדירה לשעה 18:00 (שעון חורף...), אתם מגיעים לדירה כשאתם מבינים שאוטוטו אתם עומדים לקבל את דירת החלומות שלכם(דירת 4 חדרים עם מרפסת...).

הגעתם לדירה והגיע גם נציג הקבלן למסור לכם את הדירה, בדרך כלל מגיעים שני נציגים (הסבר לכך בהמשך). הכל חשוך ויש מספר מנורות שניתן להדליק אותם (נורות של W10 ) וזה אם יש חשמל בכלל.

בקושי רואים משהו ואז מתחילה הצגה !

 

אתם רוצים לבדוק את הדירה ולאשר קבלתה כפי שראיתם באותו היום, נציגי הקבלן מתחילים ללחוץ עליכם שהזמן דוחק וכבר סוף היום ושתתקדמו ומתחילים להריץ אתכם מחדר לחדר מראים לכם דלתות (שהותקנו על ידי קבלן חיצוני בכלל), מראים לכם את הריצוף המלוכלך שבקושי מצליחים לראות מה הצבע שלו, מראים לכם את החלונות, ועל הדרך מחתימים אתכם על הפרוטוקול ששם מצוין שכל מתקני הדירה תקינים ולכאורה אין בדירה פגמים, וכל משפט שני של הנציגים "אם יש בעיה אנחנו פה" או "אין לכם מה לדאוג אנחנו חברה רצינית אם יש בעיה נבוא לתקן".

ובנוסף חתמתם שקיבלתם ריצוף נוסף(ספייר) בכמות מסוימת.

חתמתם בתמימותכם על פרוטוקול הדירה (אחרי שאמרתם לנציג להוסיף שיש אריח אחד שבור וכמה כתמי צבע על הדלת).

 

הזמנתם חברת ניקיון הובלתם את הריהוט החדש שקניתם ונכנסתם לדירה.

אז מתחילים להתגלות לכם פרטים וליקויים שלא חשבתם שלכם בדירה זה יקרה.

ראיתם שבריצוף יש לא מעט אריחים שבורים, גיליתם שהקיר קצת עקום ושהדלתות לא נסגרות כמו שצריך, סתימות בצנרת הביוב, ארונות המטבח לא תקינים, גווני הריצוף אינם תואמים, שיפועי המקלחות אינם תקינים והמים אינם מגיעים לביוב אלא אם השתמשתם עם מגב וכל זה ועוד לא הגיע החורף....

התקשרתם לנציגי הקבלן ואמרתם להם שיש אצלכם בעיות בדירה, באדיבותם הרבה הגיעו אליכם לאחר מספר ימים (כי אין שום דבר דחוף..)  עשו מספר תיקונים ואמרו שיגיעו שוב בהזדמנות, כמובן שההזדמנות לא הגיעה ונאלצתם להתקשר שוב ולבקש שיבואו לתקן את הליקויים בדירת החלומות שלכם, ושוב לאחר מספר ימים הגיע פועל שלא ידע כלל מה ליקויי הבניה ונאלצתם להסביר לו מה עליו לתקן, כמובן שהוא בכלל רצף ואינו מתקן חלונות ולדבריו לתיקון חלונות יש לפנות לקבלן המבצע והוא הולך לו לדרכו...

התחלתם לפנות לקבלן שביצע את התקנת החלונות וזה אמר לכם שעליכם לשלוח לו מייל ואז תקבלו התייחסות מפורטת, לאחר ששלחתם דוא"ל הודיעו לכם שהבעיה אינה בחלונות אלא בעבודות שבוצעו לאחר ההתקנה שגרמו לחלונות להתקלקל וככה בלי ששמתם לב עברו להם 8-9 חודשים.

ואז הגיע החורף...ובחורף גיליתם רטיבויות ונזילות ובנוסף השכן מלמטה מתלונן שהדירה שלו ניזוקה מנזילות מהדירה שלכם, בשלב הזה אתם הופכים כבר לפחות נחמדים והשיחות כבר פחות נעימות ואז אתם מבינים שהקבלן "לא ממש רואה אתכם ממטר" ושהוא כבר בפרויקט הבא שלו ואין לו זמן לשלוח פועלים.

אז אתם מתחילים בחוסר אונים למצוא פתרונות, פונים לביטוח (שהרי יש לכם ביטוח משכנתא ), ונציגי הביטוח מגיעים ועושים תיקונים נקודתיים או שמתייאשים ומתקנים בעצמכם וכד', וככה עברו להם כבר 12-18 חודשים מיום שקיבלתם את הדירה.

בשלב הזה לאור התיקונים הרבים שבוצעו ללא הצלחה כל הריהוט שלכם מלא אבק ואתם כבר לא מוכנים שיבואו ויכנסו אליכם לדירה בלי לדעת מה עומדים לעשות אצלכם בדירה.

אז איך יכולתם לשנות את המצב או יותר נכון איך נוכל לשנות לאלו שיקבלו את הדירה שלהם שלא יתקלו במצב דומה:

  • הכי טוב זה לשכור שירותיה של חברת בדק בית כלשהי (אנחנו לא ממליצים על חברות, ניתן למצוא באינטרנט לא מעט) שיגיעו למועד מסירת הדירה ויבדקו את כל מתקניה.

  • נניח ואין לכם את התקציב לשכור שירותי בדק בית, המלצתנו הראשונה – לקבוע מועד למסירת הדירה שיתקיים באור יום – עדיפות בשעות הבוקר- צהריים. לפתוח את כל החלונות שיכנס אור לדירה ושתוכלו לראות את מצב הדירה באופן ברור.  יש להתעקש להפעיל את מתקני הדירה, תפתחו מים בברזים, אפילו בכמה ברזים במקביל, תבדקו אם יש מים חמים, תורידו מים באסלות, תסגרו את הדלתות מספר פעמים, תסתכלו טוב טוב בקירות האמבטיות (משני הצדדים ככל וניתן) באזורי הפנלים ותראו אם יש התנפחויות או התקלפויות, תשטפו חלק מהריצוף ותבדקו שאכן הצבע מתאים ושאין שברים בחלק שנשטף, ובכל מקרה תקפידו לציין את הליקויים שנמצאו אם נמצאו, שימו לב שבטבלת הפרוטוקול לא תמיד יש פירוט של כל סוגי הליקויים (לדוגמא בדרך כלל נושא הריצוף לא מצוין בפרוטוקול) . ציינו מה בדקתם ומה לא בדקתם.

  • ככל ולאחר מכן בשלב כלשהו גיליתם ליקוי בדירה או במתקניה כלשהו יש להקפיד להעביר לקבלן הודעות בכתב (דואר, דוא"ל, הודעות בטלפון וכד') ולשמור את ההתכתבויות,  גם כאלו שנראה לכם שלא תצטרכו בהמשך, כמובן יש להקפיד על ניסוח מכובד ולא פוגע או במטרה להעליב, שהרי ככל ותגיעו לאחר מכן לבית המשפט תרצו להציג את ההתכתבויות.

  • ככל והקבלן ענה לכם והודיע על הגעה לתיקון, חשוב מאוד לקבל תוכנית עבודה מסודרת בטרם יגיע נציג הקבלן לתיקון הליקוי, כלומר נניח ויש רטיבות יש לקבל פירוט אודות דרך איתור מקור הרטיבות ולאחר מכן אופן התיקון עד לרמת החלפת הבורג.

  • אנו ממליצים מאוד לא לתת לקבלן להיכנס ללא תוכנית עבודה מסודרת, אלא במקרים בהם קיימת דחיפות לביצוע התיקון. גם אז יש לתעד ככל האפשר את הליקוי והעבודות שבוצעו.

  • בכל מקרה יש לשים לב שאתם חותמים על מסמך המאשר את ביצוע העבודה והתיקון בלבד!!!! שימו לב שלא מחתימים אתכם על אישור שהעבודה בוצעה לשביעות רצונכם או שאין לכם יותר טענות לגבי הליקוי או הנזק שהתגלה.

  • בעיקרון המלצתנו היא לא לחתום על כלום ! אין צורך בחתימה שלכם באמת!

  • ככל ואין לכם מענה מהקבלן או שהקבלן אינו מבצע את עבודתו כראוי אנו ממליצים לשכור שירותי מומחה (מהנדס/שמאי) שייתן חוות דעת על כלל הליקויים בדירה, תתפלאו שלאחר שתעבירו לקבלן את חוות הדעת תראו כמה הוא הופך לחרוץ ושפתאום יש לו מלא זמן.

  • שאלת השאלות שאנו נשאלים באופן קבוע היא האם ניתן לתקן את הליקוי ? (בהנחה שהקבלן אינו משתף פעולה או אינו מצליח לתקן בעצמו ) – התשובה – תלוי!

  • ככל ומדובר בחלק חיוני לדירה אשר מונע שימוש סביר (אמבטיות, מטבח, נזילות ורטיבויות משמעותיות), אז בכפוף לכך שניסתם      לפנות לקבלן לצורך התיקון ולא קיבלתם מענה וששכרתם שירותי מומחה שתיעד וצילם את הליקוי ואת מהלכי התיקון והעניק לכם חוות דעת מפורטת ניתן לבצע את התיקון ובהמשך לדרוש מהקבלן! שימו לב שאם תיקנתם את הליקוי הוכחה לעלות התיקון היא קבלה וחשבונית יחד!! וחוות הדעת אינה מספיקה. ככל וניתן יש לתעד את אותם תשלומים בתוך חוות הדעת של המומחה.

  • טיפ אחרון – אל תבכימו להתטרטר בין החברה שמכרה לכם את הדירה לקבלני המשנה שלה, תפנו לחברה שמכרה לכם את הדירה ואליה בלבד(אלא במקרים נקודתיים), ונניח שפינתם כבר לקבלן המשנה נסו פעם אחת, לא הולך מולו, חיזרו לחברה ודרשו ממנה לעשות בעצמה את כל הפעולות הנדרשות לתיקון.

  • טיפ אחרון בהחלט – אל תקבלו כמובן מאליו משפטים כמו – "ככה זה צריך להיות", "אלו הנוהלים שלנו", אנחנו חברה רצינית ועליך לפנות אליו במייל בלבד" – אם קיבלתם משפטים כאלו אנו ממליצים לקצר את כל התהליך ולפנות ישירות לעורך דין שיקדם את הנושא.(דרך אגב תאמרו לחברה שהנוהל אצלכם שאם אתם לא מקבלים תשובה פונים לבעלי מקצוע שיטפלו בנושא....)

 

 

אם כל זה אינו עוזר כמובן שממולץ לפנות לעורך דין (הכי טוב למשרדנו – משרד עורכי דין עזורי – רובין) להמשך התנהלות.

 

כמובן אין באמור לעיל משום יעוץ פרטני ומדובר בהמלצות בלבד ובמקרה הצורך ממולץ לפנות ליעוץ עם בעלי מקצוע בתחום.

 

כמו כן אין באמור משום הכללה כלפי כל חברות הבניה והקבלנים וברור שיש מקצועיים ומקצועיים יותר ויש כמה שפחות.

משרד עורכי דין עזורי - רובין

         נחל שורק 24 מודיעין | אבן גבירול 129 תל אביב

טל: 054-8108888

פקס:08-6389494

           משרד עורכי הדין עזורי-רובין

         נחל שורק 24 מודיעין | אבן 129 תל אביב

          טל: 086389494  נייד: 0548108888